sunnuntai 30. marraskuuta 2014

Kytkimen purku/kasaus

Tehtävän tarkoituksena oli purkaa ja kasata bmw 323i:n kytkin. Aivan ensimmäiseksi tulostimme ohjeet tehtävään.

Aloitimme yksinkertaisesti vaihdelaatikon irroittamisen.

Otimme vaihdelaatikon irti.
Kun saimme vaihdelaatikon irti sen takaa paljastui kytkin asetelma.
Kuvassa näkyy vaihdelaatikko irrallaan ja sen kunto näytti ihan hyvältä. Rasvasimme kytkin akselin boorituksen ja painelaakerin liukupinnan, jotta painelaakeri liikkuu siinä helpommin.
Sen jälkeen irroitimme paine asetelman ja samalla kytkin levyn.
Kuvassa näkyy painelaakeri ja irroitushaarukka irrallaan.
Aloitimme kytkimen keskittämisen.
Sen jälkeen laitoimme keskitetyn kytkimen kiinni vauhtipyörään. 
Laitoimme kytkinlevyn kokonaan paikoilleen.
Sitten laitoimme painelaakeri ja irroitus haarukan kiinni.
Sen jälkeen aloitimme vaihdelaatikon kasaamisen.
Kun laatikko oli saatu kunnolla paikoilleen niin kiristimme kaikki pultit.
Ja sen jälkeen työ oli valmis. 
 

Ja sitten vähän kytkimen toimintaa. Työsylinteri painaa paine laakeria, joka painaa paine asetelmaa, joka silloin irroittaa kytkimen eli voima ei pääse läpi. Kun taas kytkin polkimen nostaa ylös niin kytkin ottaa kiinni ja puolestaan päästää eteenpäin.

Tehtävä meni muuten aivan hyvin paitsi kytkimen keskittämisessä oli pieniä ongelmia aluksi, mutta sekin loppujen lopuksi onnistui.

Tehtävässä oli mukana Otto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti